Tre gode grunde til at prioritere din søvn

prioriter din søvn

Tre gode grunde til at prioritere din søvn

Vi danskere får ikke altid sovet nok. Således viser en undersøgelse fra SDU bl.a., at hele 40 % af os oplever, at vi ikke er ordentligt udhvilede.

Sådan har det ikke altid været. Og derfor behøver det heller ikke at være sådan for dig. Der er nemlig mange ting, du selv kan gøre, hvis du ønsker at få en bedre søvn. Eksempelvis kan du investere i ordentlige produkter til dit soveværelse – hvilket du bl.a. kan læse mere om på denne hjemmeside.

Inden du bruger en masse penge på produkter for en bedre søvn, har du måske brug for nogle argumenter for, hvorfor det overhovedet er vigtigt at prioritere din søvn? Dette vil du derfor finde tre gode grunde til, hvis du læser videre i denne guide.

1. Du vil have nemmere ved at spise sundt

Én af de markante ting der sker, hvis vi ikke får sovet ordentligt er, at vi kan komme til at blive fejlernærede. Hvordan dette rammer os kan imidlertid variere kraftigt fra person til person.

Nogen kan komme til at spise meget usundt, hvis de ikke får sovet nok. Grunden til dette er, at den dårlige søvn betyder, at vi ikke har så meget overskud i hverdagen. Hermed har vi større tendens til at følge vores umiddelbare impulser (hvilket eksempelvis kunne være at spise en stor skål slik).

Andre får måske ikke spist nok. Grunden til dette kan være, at vi ofte vil føle et lettere ubehag, når vi er i søvnunderskud, hvilket kan gå ud over appetitten.

Uanset om du spiser for meget, for lidt – eller bare forkert – så er det usundt. Derfor er det en stor fordel for din generelle sundhed at få styr på dine madvaner. En god nats søvn kan være et vigtigt skridt i den rigtige retning i denne henseende.

2. Du får nemmere ved at mande dig op til motion

En anden fordel ved at få din søvn er, at du vil få nemmere ved at mande dig op til at dyrke motion. Ja, måske vil du ligefrem føle en trang til at tage din løbetur.

Ligesom med madvanerne skyldes dette, at du generelt vil føle et større overskud i hverdagen, når du er veludhvilet. Og når du føler et større overskud i hverdagen, er det naturligvis også nemmere at tage sig sammen til at skulle præstere rent fysisk.

Får du dyrket din motion, vil du samtidig også ofte få nemmere ved at sove godt om natten. Dette skyldes, at du bliver mere naturligt træt, hvis din krop er blevet godt brugt i løbet af dagen.

Således er det værd at bemærke, at du kan skabe en positiv spiral med motionen: Hvis du motionerer, sover du bedre, og sover du bedre, har du nemmere ved at mande dig op til motion.

Er du havnet i en ond spiral – hvor du sover dårligt og ikke motionerer – kan du med fordel i starten “tvinge” dig selv til at få dyrket motion, indtil det bliver en fornøjelse. Det vil nok føles ubehageligt i starten, men på den lange bane vil du takke dig selv.

3. Du præsterer bedre på arbejdet

Sidst men ikke mindst vil en god søvn gøre det nemmere for dig at præstere bedre – også på arbejdet.

Uanset om dit mål er at få et topjob med en høj løn eller at få en mere stille og rolig karriere med fordelagtige arbejdstider, vil den højere præstationsevne være en stor fordel.

Ønsker du et topjob med en høj løn, så vil du selvsagt få det nemmere, hvis du er helt frisk i hovedet, når du er på arbejde.

Ønsker du derimod et mere stille og roligt arbejdsliv, så er den højere præstationsevne dog stadig en stor fordel. For hvis du præsterer bedre, kan du nå det samme på kortere tid – og hvis du kan nå det samme på kortere tid kan du slappe mere af og/eller tage tidligere hjem.

Website http:
Back To Top